Som tidigare nämnt kan bygglovsritningar ändra status direkt till bygghandling om dessa uppfyller förväntade kvalitetskrav. Om beställaren skall upphandla projektet behöver bygghandlingarna finnas tillgängliga för att anbuden skall kunna utvärderas korrekt.
Är utförandeentreprenören med tidigt i projektet kan deras kunskap och erfarenhet vara till stor hjälp när bygghandlingen arbetas fram. Ett bra samarbete och transparens mellan beställare och utförandeentreprenör är viktiga grundstenar för att den färdiga produkten ska levereras med god kvalité och ett gott ekonomiskt utfall.
När projektet är färdigt och lämnas över till beställaren byter bygghandlingarna status till relationshandlingar. Förutom bygghandlingar skall även andra dokument ingå i relationshandlingarna. Det kan till exempel vara produktblad, garantisedlar, egenkontroller etc.
Dessa handlingar skall användas under byggnadens livstid för drift, service och underhåll. Vid garantibesiktning som sker efter 2 samt 5 år kommer även här bygghandlingarna att utgöra besiktningsunderlag.