Senast uppdaterad den 2 månader av Laszlo Toth
Strandskydd: En Introduktion
Vad är strandskydd?
Strandskyddet är ett generellt skydd som gäller längs Sveriges hav, sjöar och vattendrag. Det syftar till att säkerställa att allmänheten har fri tillgång till stränder för friluftsliv och att bevara goda livsvillkor för växt- och djurliv både på land och i vatten. I praktiken innebär detta att man inom strandskyddsområden inte får uppföra nya byggnader eller anläggningar, ändra befintliga byggnader eller utföra andra åtgärder som kan påverka tillgången till stränder eller naturmiljön negativt. Strandskyddet omfattar normalt sett ett område på 100 meter från strandlinjen både inåt land och ut i vattnet, men det kan utökas till upp till 300 meter i särskilda fall.
Strandskyddets historik
Strandskyddslagstiftningen har sina rötter i 1950-talet då den första lagen om att skydda landets stränder infördes. Syftet var då, som nu, att säkerställa allmänhetens tillgång till stränderna. Under 1970-talet utvidgades strandskyddet till att gälla generellt i hela landet och omfattade inte bara de mest populära områdena. År 1994 kom ytterligare en viktig förändring då skyddet även inkluderade strändernas betydelse för biologisk mångfald. Genom åren har lagstiftningen justerats för att bli mer specifik och effektiv i sin tillämpning.
Syftet med strandskydd
Huvudsyftet med strandskyddet är tvådelat: att långsiktigt trygga förutsättningarna för allmänhetens friluftsliv och att bevara goda livsvillkor för växt- och djurliv. Detta innebär att stränder ska vara tillgängliga för alla och att naturmiljön ska skyddas från exploatering som kan skada ekosystemen. Stränderna är en värdefull resurs för rekreation, naturupplevelser och biologisk mångfald, och strandskyddet hjälper till att bevara dessa värden.
Tillämpning av Strandskyddsregler
Strandskyddsområden
Strandskydd gäller generellt längs hela Sveriges kust samt vid insjöar och vattendrag. Vanligtvis omfattar skyddet 100 meter från strandlinjen både inåt land och ut i vattnet, men skyddsområdet kan utökas till 300 meter i vissa fall. Detta utökade skydd kan beslutas av länsstyrelsen om det behövs för att tillgodose strandskyddets syften.
Vad omfattar strandskyddet?
Strandskyddet innebär flera restriktioner för vad som får göras inom skyddsområdet. Det är förbjudet att:
- Bygga nya byggnader.
- Ändra användningen av befintliga byggnader så att allmänhetens tillgång till stränder inskränks.
- Utföra åtgärder som väsentligt förändrar livsvillkoren för växt- och djurliv, såsom muddring eller att fälla träd.
Dessa regler är utformade för att skydda de naturvärden som finns vid stränderna och för att säkerställa att de förblir tillgängliga för allmänheten.
Förbud inom strandskyddsområden
Inom strandskyddsområden gäller förbud mot en rad åtgärder som kan påverka tillgången till stränder eller naturmiljön negativt. Det är inte tillåtet att:
- Uppföra nya byggnader eller anläggningar.
- Förändra befintliga byggnader eller deras användning på ett sätt som begränsar allmänhetens tillgång till stränder.
- Utöka den privata zonen (hemfridszonen) på ett sätt som begränsar tillgången till mark som annars är tillgänglig för allmänheten, exempelvis genom att ställa ut utemöbler eller anlägga gräsmattor och rabatter.
- Gräva eller förbereda byggnationer.
- Uppföra bryggor, pirar, vägar eller parkeringsplatser i områden som annars är tillgängliga enligt allemansrätten.
Dispens från Strandskydd
Vad är dispens?
En dispens innebär ett undantag från förbuden inom strandskyddsområden. Det är möjligt att ansöka om dispens för att bygga, gräva, anlägga eller på annat sätt göra ingrepp inom ett strandskyddsområde om det finns särskilda skäl. En sådan dispens ges endast om det som planeras inte motverkar strandskyddets syften, det vill säga att allmänhetens tillgång till strandområden och goda livsvillkor för växt- och djurliv ska tryggas.
Skäl för dispens
För att beviljas dispens från strandskyddet krävs att det finns särskilda skäl enligt miljöbalken. Dessa skäl kan exempelvis vara att:
- Området redan är exploaterat på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften.
- Området är väl avskilt från stranden genom en väg, järnväg eller annan bebyggelse.
- Anläggningen måste ligga vid vattnet för sin funktion och behovet inte kan tillgodoses utanför strandskyddsområdet.
- Området behövs för att utvidga en pågående verksamhet.
- Området behöver tas i anspråk för att tillgodose ett angeläget allmänt intresse.
- Området behöver tas i anspråk för att tillgodose ett annat mycket angeläget intresse.
Ansökningsprocessen för dispens
För att ansöka om dispens från strandskyddet vänder man sig till kommunens byggnadsnämnd eller länsstyrelsen, beroende på vad ansökan gäller. Ansökan ska innehålla en beskrivning av den planerade åtgärden och de särskilda skäl som finns för att bevilja dispens. Det är också viktigt att tydligt beskriva hur åtgärden kommer att påverka allmänhetens tillgång till strandområden och naturmiljön.
Dispensbeslut och villkor
När en dispens beviljas, fastställs det i beslutet vilka villkor som gäller. Ett sådant beslut kan innehålla villkor om att fri passage mellan strandlinjen och byggnaden eller anläggningen ska säkerställas. Beslutet ska också ange hur stort område som får tas i anspråk som tomt. En beviljad dispens upphör att gälla om åtgärden inte påbörjas inom två år eller inte avslutas inom fem år från det att beslutet vinner laga kraft.
Myndigheternas Roll i Strandskydd
Kommunens ansvar
Kommunerna har ett stort ansvar när det gäller tillämpningen av strandskyddsreglerna. De beslutar om dispens i många fall och har även möjlighet att upphäva strandskyddet genom bestämmelser i detaljplaner. Kommunerna ansvarar också för tillsynen av det som byggs med dispens vid strandnära områden och för att ange områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen (LIS) i sina översiktsplaner.
Länsstyrelsens roll
Länsstyrelsen har en central roll i strandskyddsarbetet. De beslutar om dispens i vissa fall, granskar kommunernas beslut och kan överpröva dessa. Länsstyrelsen har också möjlighet att utvidga strandskyddsområdet upp till 300 meter om det behövs för att tillgodose strandskyddets syften. Dessutom ansvarar länsstyrelsen för att vägleda kommunerna i deras arbete med strandskydd.
Naturvårdsverkets uppgift
Naturvårdsverket ska stödja länsstyrelser och kommuner i tillämpningen av strandskyddsreglerna. De ansvarar för att följa upp domstolspraxis och använda dessa som prejudicerande fall i sitt vägledande arbete. Naturvårdsverket har också en roll i att granska de fall där länsstyrelserna beslutat att upphäva strandskyddet.
Boverkets riktlinjer
Boverket ger handledning till kommuner och länsstyrelser kring frågor som rör tillämpningen av de nya reglerna i plan- och bygglagen samt miljöbalken. Detta gäller särskilt de frågor som berör landsbygdsutveckling i strandnära lägen och upphävande av strandskydd i detaljplan.
Undantag från Strandskyddsregler
Jordbruk, skogsbruk och renskötsel
Det finns vissa undantag från det generella byggförbudet inom strandskyddsområden
för näringar som jordbruk, skogsbruk och renskötsel. För att dessa undantag ska gälla krävs att:
- Byggnaden eller åtgärden behövs för näringen.
- Byggnaden eller åtgärden måste ligga inom strandskyddat område.
- Byggnaden inte är utformad för boende.
- Verksamheten ger ett betydande tillskott till försörjningen.
Små sjöar och vattendrag
Sedan den 1 september 2014 har länsstyrelsen möjlighet att upphäva strandskyddet vid små sjöar och vattendrag om området har liten betydelse för att tillgodose strandskyddets syften. Små sjöar definieras som sjöar med en vattenyta på cirka en hektar eller mindre, och små vattendrag är sådana som är omkring två meter breda eller smalare.
Fri passage och hemfridszon
Inom strandskyddsområden ska fri passage lämnas mellan strandlinjen och eventuella byggnader eller anläggningar. Hemfridszonen, det område runt ett bostadshus där allemansrätten inte gäller, kan variera beroende på byggnadens typ, placering och terrängförhållanden. När dispens ges för ett bostadshus sker en tomtplatsavgränsning som anger hur stort markområde som får användas som tomt.
Landsbygdsutveckling i strandnära lägen (LIS)
För att stödja utvecklingen på landsbygden finns särskilda regler för landsbygdsutveckling i strandnära lägen (LIS). Syftet med LIS är att öka möjligheterna för Sveriges kommuner att satsa på landsbygdsutveckling i områden som omfattas av strandskydd. För att ett område ska pekas ut som LIS-område krävs att det bidrar till utvecklingen av landsbygden och att strandskyddets syften fortfarande tillgodoses långsiktigt.
Regeländringar och deras Effekter
Förändringar 2009–2010
Under 2009–2010 genomfördes betydande förändringar av strandskyddsreglerna. Dessa förändringar innebar förtydliganden kring vad som gäller för att få dispens samt vissa lättnader, särskilt för landsbygdsutveckling i strandnära lägen. Genom dessa förändringar ökades det kommunala och regionala inflytandet över strandskyddet, och kommunerna fick ansvar för att i sina översiktsplaner redovisa områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen.
Konsekvenser av förändringarna
Syftet med förändringarna var att skapa ett mer enhetligt och ändamålsenligt strandskydd som tar hänsyn till behovet av utveckling i hela Sverige, särskilt på landsbygden. Samtidigt var målet att inte äventyra det långsiktiga skyddet av strändernas natur- och friluftsvärden. Förändringarna har lett till att det har blivit enklare att få dispens för byggnation och andra åtgärder inom strandskyddsområden, vilket har främjat utvecklingen på landsbygden.
Långsiktiga effekter
De långsiktiga effekterna av dessa förändringar är ännu svåra att helt överblicka, men de förväntas leda till en mer balanserad tillämpning av strandskyddet som tar hänsyn till både skyddsvärden och behovet av utveckling. Det är viktigt att fortsätta följa upp och utvärdera hur regeländringarna påverkar både naturvärden och möjligheten till utveckling i strandnära områden.
Nya regler om strandskydd 2024
Regeringen har aviserat kommande ändringar i strandskyddsreglerna, vilka förväntas träda i kraft under 2024. Dessa lagändringar är baserade på förslag som ursprungligen presenterades i Annie Lööfs proposition men röstades ner av Tidöpartierna 2022. Nu vill samma partier driva igenom lagförslaget på nytt, vilket främst innebär undantag från strandskydd vid små sjöar och vattendrag. Specifikt gäller detta sjöar mindre än en hektar och vattendrag smalare än två meter, samt anlagda vatten som skapades efter 1975. Jur. kand. Giedre Jirvell och IVL Svenska Miljöinstitutet utredde denna lagändring åt Naturvårdsverket redan 2014-2015.
Andra föreslagna förändringar, såsom lättnader i strandskyddet för att främja utvecklingen av populära besöksmål som skärgårdsöar, kommer att ta längre tid att genomföra. Dessa förändringar kräver en omfattande utredning och remissbehandling innan de kan bli lag. Även om det exakta innehållet i lagändringarna fortfarande är oklart, kan det tänkas att flera nya dispensskäl införs. Det är också osäkert om lättnaderna kommer att gälla enbart för besöksnäring eller även för småhus och fritidshus.
I den tidigare propositionen som röstades ner föreslogs lättnader för strandnära verksamheter som besöksnäring, turism och livsmedelsproduktion. Ett av förslagen var att inom så kallade strandnära utvecklingsområden skulle ytterligare dispensskäl beaktas, såsom behovet av byggnader och anläggningar för småskalig verksamhet med nytta av ett strandnära läge. Exempel på sådan verksamhet inkluderar besöksnäring, turism, jakt, idrott, friluftsliv och småskaliga gröna näringar som djurhållning.
Partierna vill också ge kommunerna större beslutsrätt, så att de själva kan upphäva strandskyddet lokalt för att exempelvis bygga bostäder. Idag övervakas de kommunala besluten av länsstyrelserna, som ofta upphäver beslut på grund av en restriktiv hållning mot exploatering. Ökad kommunal beslutsrätt innebär dock risker för rättstillämpningen, då fastighetsägare kan behandlas olika beroende på kommun och politiska maktförhållanden, vilket strider mot principen om likabehandling och rättssäkerhet.
En annan aspekt som diskuteras är införandet av begrepp som ”exceptionellt högt exploateringstryck” och ”synnerliga skäl”, vilket kan leda till godtyckliga beslut, något som 2009/10 års lagreform försökte förhindra. En statlig utredning om lättnader för areella näringar, som en förlängning av tidigare förslag, har förlängd svarstid till 31 december 2023 men har ännu inte slutredovisat sitt betänkande.
Vad innebär då dessa kommande regler för fastighetsägare? Det är fortfarande för tidigt att säga om ändringarna kommer att underlätta för alla fastighetsägare inom strandskyddade områden. De som bor nära små sjöar och vattendrag har dock störst chans att se lättnader inom en snar framtid. Förslagen om skärgårdsöar och andra besöksmål kommer att ta längre tid att realisera, men det är möjligt att en proposition presenteras under denna regerings mandatperiod. Områden som naturreservat, nationalparker och Natura 2000 kommer dock fortsatt att omfattas av andra skyddsbestämmelser.
Kontakta en strandskyddsexpert för personlig juridisk rådgivning och stöd i överklagandeprocesser. Strandskyddsjuristen står redo att hjälpa dig navigera i strandskyddets komplexa juridiska landskap och öka dina chanser till framgång.
Vanliga Frågor om Strandskydd
- Vad är strandskydd?
Strandskydd är ett generellt skydd som gäller längs Sveriges hav, sjöar och vattendrag. Syftet är att säkerställa allmänhetens tillgång till stränder och att bevara goda livsvillkor för växt- och djurliv. - Vilka områden omfattas av strandskyddet?
Strandskyddet omfattar normalt sett ett område på 100 meter från strandlinjen både inåt land och ut i vattnet, men det kan utökas till upp till 300 meter i särskilda fall. - Vad innebär strandskyddet i praktiken?
Det innebär bland annat att det är förbjudet att uppföra nya byggnader eller anläggningar, ändra användningen av befintliga byggnader så att allmänhetens tillgång till stränder inskränks, och utföra åtgärder som kan skada naturmiljön. - Hur ansöker man om dispens från strandskyddet?
För att ansöka om dispens vänder man sig till kommunens byggnadsnämnd eller länsstyrelsen. Ansökan ska innehålla en beskrivning av den planerade åtgärden och de särskilda skäl som finns för att bevilja dispens. - Vad är landsbygdsutveckling i strandnära lägen (LIS)?
LIS är ett särskilt regelverk som syftar till att främja utvecklingen på landsbygden genom att göra det lättare att få dispens för byggnation och andra åtgärder inom strandskyddsområden. - Vad är hemfridszon och tomtplatsavgränsning?
Hemfridszonen är det område runt ett bostadshus där allemansrätten inte gäller. När dispens ges för ett bostadshus sker en tomtplatsavgränsning som anger hur stort markområde som får användas som tomt.
Slutsats
Strandskydd är en viktig del av Sveriges miljölagstiftning som syftar till att bevara naturvärden och säkerställa allmänhetens tillgång till stränder. Genom att förstå strandskyddsreglerna och hur de tillämpas kan både allmänheten och markägare bidra till att skydda våra stränder för framtiden. Regeländringarna under de senaste åren har gjort det möjligt att balansera behovet av utveckling med bevarandet av natur- och friluftsvärden, vilket är avgörande för en hållbar utveckling.